Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

Verkorte wachttijd IVA en duurzaamheid


Er zijn wat betreft duurzaamheid in de WIA eigenlijk twee verschillende begrippen. Het meest stringente begrip geldt voor het toekennen van een IVA uitkering met een verkorte wachttijd, derhalve in de periode dat de werkgever nog een loondoorbetalingsverplichting heeft. De andere geldt voor de IVA na 104 weken wachttijd, als de werkgevers verplichting (voor niet eigen risicodragers) is afgelopen.

 

Het verschil komt rechtstreeks voort uit de wettekst;

 

Artikel 4 WIA voorwaarden;

Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is hij die

  • als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg
  • van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling
  • duurzaam
  • slechts in staat is om met arbeid
  • ten hoogste 20% te verdienen van het maatmaninkomen per uur.

 

Lid 2, duurzaam;

In het eerste lid wordt onder duurzaam verstaan een medisch stabiele of verslechterende situatie.

Lid 3 duurzaam

Onder duurzaam wordt mede verstaan een medische situatie waarbij op lange termijn een geringe kans op herstel bestaat.

 

Artikel 23 lid 6 WIA, verkorte wachttijd en duurzaamheid;

Op aanvraag van de verzekerde stelt het UWV, in afwijking van het eerste lid, een verkorte wachttijd vast indien;

  • de verzekerde volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is als bedoeld in artikel 4, tweede lid, en bij de aanvraag artikel 66 in acht is genomen.............

 

Het verschil zit hem dus in artikel 4 lid 2 WIA. Als er op lange termijn een geringe kans op herstel bestaat kan er pas een beroep gedaan worden op IVA nadat de wachttijd van 104 weken is verstreken.

 

Er is al jurisprudentie zoals gepubliceerd in LJN BO4138. Daarin is dit verschil terug te vinden;

 

Beoordeeld dient te worden of het UWV zich terecht op het standpunt heeft gesteld dat op 28 december 2007 geen sprake was van duurzaamheid van de arbeidsongeschiktheid van de werknemer als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de WIA. Nu artikel 23, zesde lid, van de WIA, alleen naar het tweede, en niet naar het derde lid van artikel 4 van de WIA verwijst, dient bij het duurzaamheidsbegrip als hier aan de orde niet mede verstaan te worden een medische situatie waarbij op lange termijn een geringe kans op herstel bestaat. Ingevolge het beoordelingskader UWV gaat het dan om de vraag of verbetering van de belastbaarheid al dan niet is uitgesloten….

 

Praktisch gezien betekent dit dat er behalve volledige arbeidsongeschiktheid, sprake moet zijn van een zeer ernstige ziekte of een gebrek zonder kans op herstel. Een hoge dwarslaesie, vergevorderd stadium van kanker of andere ziekten als MS en dergelijke. In dat geval heeft de werkgever belang bij het aanvragen van een vervroegde WIA uitkering. De werknemer heeft recht op loon gedurende 104 weken, en zal als hij recht heeft op 75% van zijn loon geen voordeel genieten van de IVA uitkering.

 

Voor veel werkgevers is het bespreekbaar maken van de aanvraag van een vervroegde WIA uitkering een pijnlijke zaak. De werknemer heeft grote problemen, klampt zich vast aan behandelingen, heeft vaak moeite met de acceptatie van de situatie, en dan komt de werkgever vertellen dat hij meent dat de kans op herstel nihil is en of de werknemer maar even wil tekenen. Dit is misschien wat cru gesteld, maar heel wat aanvragen worden uitgesteld of niet gedaan om de situatie niet pijnlijker te maken dan hij al is, want nogmaals bij de WIA verkorte wachttijd gaat het alleen om werknemers met ernstige beperkingen zonder kans op herstel.

 

De aanvraag moet door de werknemer worden gedaan en onderbouwd met gegevens die de bedrijfsarts moet aanleveren. Om de aanvraag te laten slagen is het zinvol de bedrijfsarts een genuanceerd mening op schrift te vragen over de duurzaamheid van de beperkingen en het ontbreken van een kans op herstel. Voor de bedrijfsarts die van zijn werkgever vaak maar een beperkte tijd toegemeten krijgt voor het schrijven van rapporten, is het belangrijk de werkgever of zijn baas te overtuigen van de noodzaak zorgvuldigheid te betrachten. Andersom dient de werkgever van de zieke werknemer er op te staan dat er een gedegen rapport komt. Bedacht moet worden dat het om veel geld voor de werkgever kan gaan, en dat het voor de verzekeringsarts van het UWV makkelijker is op basis van karige gegevens geheel zijn eigen spoor te trekken. Ligt er al een genuanceerde mening van een bedrijfsarts, dan is de kans groter dat dit gevolgd wordt, immers wil de verzekeringsarts een andere kant op, dan moet hij dit standpunt weerleggen. Met toch de ernstige ziektebeelden waar hij mee te maken krijgt vergt dat van de verzekeringsarts de nodige inspanning nu het niet zo snel zwart-wit beoordelingen betreft. Onduidelijkheid, incompleetheid, geharrewar, het gaat om beoordelingen met een grote emotionele en financiële lading. Het is goed daarmee bij de beoordeling en in de rapporten rekening mee te houden.

 

De aanvraag dient dus vergezeld te gaan van medische gegevens;

 

Artikel 66 lid 3 WIA;

Op verzoek van de werknemer

  • verstrekt de bedrijfsarts
  • een verklaring
  • waaruit de medische situatie
  • alsmede de vooruitzichten van de werknemer blijken.

De verklaring wordt mede opgesteld op basis van

  • gegevens inzake de medische specialistische onderzoeken of
  • behandelingen die de aanvrager heeft ondergaan,
  • tenzij in redelijkheid niet van de bedrijfsarts kan worden gevergd dat hij deze gegevens aan zijn verklaring ten grondslag legt.

Wet en Regelgeving
Meer...

Literatuur
Annotaties bij de eerste uitspraak van de CRvB; LJN BH1896
door P.S. Fluit,
USZ 2009/67
Te koop via Recht.nl

Meer...

Jurisprudentie op deze site

Volledig duurzaam; een greep uit de jurisprudentie

                   

Jurisprudentie op Rechtspraak.nl, LJN
Minder...



 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()