Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

Re-integratie; de administratieve plichten,


De diverse verplichtingen worden per onderwerp in andere artikelen besproken. Hier worden de verplichtingen die in administratieve handelingen kunnen resulteren kort samengevat op een rij gezet voor de beeldvorming. De tekst komt voor een groot deel uit de andere artikelen waarnaar verwezen zal worden.

 

De ziekmelding bij de werkgever en arbodienst

Hoe en wanneer een werknemer zich moet ziekmelden, bij wie en met welke mededeling is meestal vastgelegd in de controlevoorschriften. Ook andere reglementen, regelingen en zelfs mondelinge afspraken kunnen voor alle werknemers gelden of voor de specifieke werknemer van toepassing zijn. Er is geen wettelijke bepaling waarin geregeld is hoe en wanneer een ziekmelding moet worden gedaan.

Bij goed werknemerschap hoort dat de werknemer rekening houdt met de belangen van de werkgever. Van hem wordt gevraagd dat hij adequaat reageert wanneer hij arbeidsongeschikt is of aan ziet komen dat hij arbeidsongeschikt wordt.

 

Na de ziekmelding volgt, vaak na enige dagen, een ziekmelding bij de arbodienst, afhankelijk van de afspraken van de werkgever met die arbodienst. Ook dit is niet met wettelijke regelgeving geregeld.

 

Inschakelen van een arbodienst

De werkgever zich bijstaan door een of meer deskundige personen die als bedrijfsarts is ingeschreven in een erkend specialistenregister bij onder andere de volgende taken;

de bijstand bij de begeleiding van werknemers die door ziekte niet in staat zijn hun arbeid te verrichten, met inbegrip van de bijstand bij de uitvoering van re-integratie verplichtingen

 

De bedrijfsarts heeft contact met de werknemer;

  • bij het opstellen van de probleemanalyse,
  • bij het overleg over het opstellen van het plan van aanpak,
  • bij de evaluatie van het plan van aanpak,
  • voor het volgen van het medisch herstel,
  • voor het volgen van het verloop van de arbeidsongeschiktheid,
  • voor advisering over noodzakelijke/wenselijke interventies
  • voor het bijstellen van het plan van aanpak,
  • in zijn algemeenheid iedere 6 weken contact met de werknemer

 

De bedrijfsarts heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid.

Zie ook De verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts; regelgeving

 

Aanwijzen van een casemanager

De verplichting een casemanager te benoemen is niet in de wet geregeld, wel in regels van bijvoorbeeld het UWV. Zie ook Re-integratie; casemanager

 

Probleemanalyse

Indien sprake is van dreigend langdurig verzuim, wordt van de arbodienst verlangd dat er uiterlijk binnen zes weken na de eerste ziektedag een oordeel aan de werkgever wordt gegeven over het ziektegeval. Voorwaarde hiervoor is dat de werkgever de arbodienst inzicht geeft in het verzuim in zijn bedrijf.Als regel geldt dus dat het oordeel binnen zes weken na de eerste ziektedag gegeven dient te worden, maar als de aard van het verzuim daartoe aanleiding geeft (waarbij bijvoorbeeld te denken valt aan psychische klachten), zal het veelal aangewezen zijn om de analyse en het advies op een eerder moment op te stellen. Als na het verstrijken van de zes weken - naar de verwachting van de arbodienst - alsnog sprake is van langdurig dreigend ziekteverzuim, dient de arbodienst bovendien alsnog onmiddellijk zijn oordeel aan de werkgever uit te brengen. Het oordeel van de arbodienst wordt niet verlangd indien er sprake is van kortdurend verzuim.

 

Indien er weliswaar sprake is van (dreigend) langdurig verzuim, maar vaststaat dat er geen re-integratiemogelijkheden zijn (bijvoorbeeld in geval van een hoge dwarslaesie), zal volstaan kunnen worden met een summier oordeel.

 

Afwijken van de termijnen is in overleg met partijen gemotiveerd mogelijk, het is goed de reden vast te leggen

 

Het oordeel van de arbodienst uiteen in twee onderdelen:

  • enerzijds een deugdelijke probleemanalyse,
  • een advies over de concreet te ondernemen acties ter bespoediging van herstel en werkhervatting.

 

In beginsel zal de probleemanalyse bevatten:

  1. Een beschrijving van gegevens die van belang zijn voor herstel, werkhervatting en re-integratie. Het gaat dan om de volgende gegevens;
    • een beschrijving van de aard van de klachten, voor zover mogelijk de diagnose, de behandeling en de prognose,
    • er wordt beschreven welke beperkingen hieruit voortvloeien,
    • andere omstandigheden die van invloed zijn op het functioneren en de re-integratie worden beschreven, zoals privé-, werk- en sociale omstandigheden,
    • bij een arbeidsconflict, wordt dit bij dit onderdeel expliciet vermeld,
    • de motivatie en de kwaliteit van de arbeidsrelatie worden beschreven,
    • de standaarden van de uitvoeringsorganisatie worden zoveel mogelijk gehanteerd.
  2. Beoordeling van deze gegevens:
  3. wat is de verwachting ten aanzien van herstel, werkhervatting en re-integratie zonder nadere interventie,
  4. welke problemen staan werkhervatting/re-integratie in de weg,
  5. op welk vlak kan interventie werkhervatting/re-integratie worden bevorderd,
  6. is mediation aan de orde
  7. moet de werkgever de arbeid aanpassen?

Zie ook Re-integratie; probleemanalyse

 

Plan van aanpak en evaluatie

Door werkgever en werknemer wordt een plan van aanpak opgesteld dat regelmatig wordt geëvalueerd. Dit plan van aanpak wordt bijgesteld als de uitkomsten van deze evaluatie(s) dan wel het advies van de arbodienst daartoe aanleiding geven.

Zie ook Re-integratie; plan van aanpak en evaluatie

 

Bijhouden van een re-integratie dossier

Op grond van de WIA/WAO en de regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar moet de werkgever indien sprake is van dreigend langdurig ziekteverzuim, aantekening houden van het ziekteverzuim en van de re-integratieactiviteiten. Elke stap in het re-integratieproces dient te worden vastgelegd. Op deze manier wordt dus een dossier gevormd. Op basis van de gegevens in dat dossier zal er een re-integratie verslag opgesteld worden als dat aan de orde is.

 

In de praktijk zullen de verschillende onderdelen van het dossier niet volledig bij de werkgever zelf berusten;

  • relevante gegevens zullen bij zijn arbodienst berusten, zoals de medische gegevens inzake het ziekteverzuim,
  • adviezen en verslagen van dienstverleners als casemanagers, medewerkers van een re-integratie bedrijf of ingeschakelde andere deskundigen zullen eveneens in het dossier van de werkgever worden opgenomen

 

Het re-integratie verslag

de administratieve verplichtingen rondom het re-integratie verslag komen uitgebreid aan bod. Zie ook Re-integratie; het dossier en het verslag

 

Voor het indienen van het re-integratieverslag stelt het UWV een formulier beschikbaar, zie kader. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het in het eerste lid bedoelde formulier, worden in elk geval als afzonderlijke en herkenbare elementen van het re-integratieverslag weergegeven;

  • de probleemanalyse,
  • het plan van aanpak,
  • het actueel oordeel bij de probleemanalyse,
  • de eindevaluatie,
  • de medische informatie,
  • het oordeel van de werknemer.

 

De stukken worden elk afzonderlijk voorzien van;

  • de datum en van
  • de naam en
  • de functie van
  • de opstellers of ondertekenaars.

 

De noodzakelijke administratieve gegevens

  • van de werknemer,
  • de werkgever en de
  • bedrijfsarts of de arbodienst,
  • de gegevens omtrent de functie en de bekwaamheden van de werknemer en
  • de vermelding van de eerste dag van ongeschiktheid tot het verrichten van arbeid wegens ziekte,
  • worden herkenbaar weergegeven bij de probleemanalyse of
  • bij het actueel oordeel bij de probleemanalyse.

 

De gegevens omtrent

  • de aard van het bedrijf van de werkgever,
  • worden herkenbaar weergegeven bij de eindevaluatie.

 

Indien geen plan van aanpak is opgesteld omdat de werkgever heeft aangenomen dat de werknemer geen duurzaam benutbare mogelijkheden had, wordt hiervan in de probleemanalyse gemotiveerd melding gemaakt.

 

Bijstellingen van de probleemanalyse worden herkenbaar weergegeven bij de probleemanalyse of in een afzonderlijk document.

 

Bijstellingen van het plan van aanpak worden herkenbaar weergegeven bij het plan van aanpak of in een afzonderlijk document.

 

De actuele oordelen van de bedrijfsarts of de arbodienst over;

  • de kwaliteit van de arbeidsrelatie en over ,
  • de aanwezigheid van passende arbeid bij de werkgever,
  • worden herkenbaar weergegeven bij het actueel oordeel bij de probleemanalyse.

 

De actuele oordelen van de werkgever over;

  • de kwaliteit van de arbeidsrelatie en over,
  • de aanwezigheid van passende arbeid bij de werkgever,
  • worden herkenbaar weergegeven bij de eindevaluatie.

 

Bij het re-integratie verslag voor het UWV behoren ook;

  • de door de arbodienst verzamelde vertrouwelijke medische gegevens,
  • het oordeel van de werknemer over alle andere elementen van het re-integratieverslag.

 

Eenduidig, overzichtelijk, ontbreken stukken motiveren;

  • steeds dezelfde aanduidingen worden gebruikt en
  • zo overzichtelijk mogelijk worden gegroepeerd.
  • waar een bepaald element ontbreekt, mag worden verwacht dat de reden daarvoor uitdrukkelijk wordt aangegeven

 

Indienen re-integratieverslag Ziektewet

Indien geen probleemanalyse en geen plan van aanpak zijn opgesteld omdat;

  • naar de verwachting van de bedrijfsarts of de arbodienst geen sprake zou zijn van dreigend langdurig ziekteverzuim of
  • omdat de tijdsperiode tussen de eerste dag van de ongeschiktheid tot werken en de laatste dag voordat de dienstbetrekking eindigt korter is dan tien weken,
  • kan in afwijking van artikel 2 worden volstaan met een beknopt verslag, aan te duiden als: verkort re-integratieverslag Ziektewet.
  • Voor het indienen van een verkort re-integratieverslag Ziektewet stelt het UWV een afzonderlijk formulier beschikbaar.
  • Indien geen gebruik wordt gemaakt van het in het tweede lid bedoelde formulier, worden in elk geval als afzonderlijke en herkenbare elementen van het verkort re-integratieverslag Ziektewet weergegeven:
  • de actuele stand van zaken, met vermelding van de administratieve gegevens
    • van de werknemer,
    • werkgever en
    • bedrijfsarts of arbodienst,
    • omtrent de aard van het bedrijf van de werkgever en
    • gegevens omtrent de functie en de bekwaamheden van de werknemer,
    • de eerste dag van diens ongeschiktheid tot het verrichten van arbeid wegens ziekte,
  • de medische informatie van de bedrijfsarts of de arbodienst, voor zover van toepassing met een onderbouwing van de gestelde afwezigheid van dreigend langdurig ziekteverzuim;
  • het oordeel van de werknemer.

 

Ziekmelding UWV

Werknemers zonder recht op ziekengeld;

  • De werkgever van de arbeidsongeschikte werknemer,
  • die recht heeft op loon,
  • doet, uiterlijk op de eerste dag nadat de ongeschiktheid van die werknemer 42 weken heeft geduurd,
  • aangifte van die ongeschiktheid bij het UWV,
  • de werkgever geeft daarbij de eerste dag van de ongeschiktheid tot werken op,
  • tijdvakken van ongeschiktheid tot werken samengeteld indien zij elkaar met een onderbreking van minder dan vier weken opvolgen of
  • indien zij direct voorafgaan aan en aansluiten op een periode waarin uitkering in verband met zwangerschap of bevalling wordt genoten,
  • tenzij de ongeschiktheid redelijkerwijs niet geacht kan worden voort te vloeien uit dezelfde oorzaak.
  • In de telling van 42 weken blijven perioden waarin uitkering in verband met zwangerschap of bevalling wordt genoten, buiten beschouwing,
  • de werkgever meldt een werknemer bij het UWV op de laatste werkdag als het dienstverband eindigt en de werknemer nog arbeidsongeschikt is,
  • soms moet een re-integratie verslag worden bijgevoegd,
  • het UWV kan een boete opleggen bij te late melding van ten hoogste € 454,00.
  • geen re-integratie verslag, dan stelt het UWV aan de werkgever of werknemer een termijn waarbinnen het re-integratieverslag wordt verstrekt of aangevuld.
  • Indien een aanvraag tot verkorte wachttijd of een verlenging zonder dat een aangifte heeft plaatsgevonden, wordt deze aanvraag, respectievelijk dit verzoek, beschouwd als een aangifte

 

Ziekmelding van werknemers met recht op ziekengeld;

Er zijn werknemers die ondanks dat er een dienstverband en dus een werkgever is toch ziekengeld kunnen claimen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de werknemer die reeds beperkingen hadden toen ze in dienst traden en een beroep doen op de no claim regeling of zwangere vrouwen die klachten hebben die verband houden met de zwangerschap. Voor hen heeft de wet ook het nodige geregeld ten aanzien van ziekmeldingen;

  • de werknemer moet zich uiterlijk de tweede dag bij de werkgever ziekmelden,
  • de werkgever dient de eerste ziektedag uiterlijk op de vierde dag aan het UWV te melden,
  • te late melding; pas recht op ziekengeld vanaf de melding,
  • wist de werkgever niet van het verband met de zwangerschap of
  • van de van toepassing zijnde no risk polis,
  • dan een ziekmelding tenminste op de vierde dag na het tijdstip,

waarop het hem redelijkerwijs duidelijk kan zijn dat de werknemer aanspraak op ziekengeld kan maken.

 

Zie voor een uitgebreidere behandeling van dit onderwerp ook Boete; als de UWV ziekmelding te laat is.

 

Aanvraag WIA-uitkering

Het UWV waarschuwt de werknemer na 20 maanden arbeidsongeschiktheid dat hij een WIA uitkering kan aanvragen. Het UWV geeft daarbij aan wanneer de aanvraag binnen moet zijn. Dat is in de regel 13 weken voordat de wachttijd van 104 weken is verstreken/de loondoorbetalingsplicht eindigt.

 

De werknemer moet zelf de aanvraag doen. Daar heeft hij het re-integratie  verslag en –dossier voor nodig. De werkgever moet dat aan hem verstrekken, de arbodienst moet hem de medische gegevens aanleveren. Hij kan zelf gegevens toevoegen die hij liever niet aan de werkgever of arbodienst wil overleggen. De werkgever moet één en ander in orde hebben 15 weken voor het einde van de 104 weken periode. Zie ook Loonsanctie; als de WIA aanvraag te laat is.

 

  


Wet- en regelgeving
Meer...

Literatuur
De zieke werknemer: een stappenplan door C.S. Kehrer-Bot
arbeid integraal 2007/3 SDU
te koop via recht.nl
Meer...


Jurisprudentie

Re-integratie plicht; een greep uit de jurisprudentie

    



 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()