Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

Re-integratie; probleemanalyse


De kern van de verbeterde procesgang betreft de volgende punten:

  1. indien er sprake is van dreigend langdurig ziekteverzuim, geeft de arbodienst zijn oordeel over het ziektegeval. Het geven van een oordeel impliceert dat er enerzijds een adequate probleemanalyse wordt opgesteld, terwijl anderzijds (op basis van de probleemanalyse) een advies wordt gegeven inzake herstel en werkhervatting;
  2. door werkgever en werknemer wordt een plan van aanpak opgesteld dat regelmatig wordt geëvalueerd. Dit plan van aanpak wordt bijgesteld als de uitkomsten van deze evaluatie(s) dan wel het advies van de arbodienst daartoe aanleiding geven.

 

Volgens de regeling van het UWV is het doel van de probleemanalyse de werkgever en werknemer te

ondersteunen bij een succesvolle aanpak van de re-integratie. Ten onrechte wordt nogal eens verondersteld dat het hierbij gaat om een verantwoording jegens het UWV en dat de inhoud van de beschrijving zodanig moet zijn dat te zijner tijd bij de WIA-aanvraag geen frictie kan optreden met het oordeel van het UWV. Op zich klopt die redenering. Uiteindelijk worden de gemaakte stukken echter door het UWV gebruikt bij hun beoordeling van het re-integratie werk van de werkgever en komen de stukken ook bij de WIA aanvraag op tafel. Voor dat doel dienen ze dus geschikt te zijn. Niemand houdt van dubbel werk. 

 

Wat betreft de probleemanalyse;

Indien sprake is van dreigend langdurig verzuim, wordt van de arbodienst verlangd dat er uiterlijk binnen zes weken na de eerste ziektedag een oordeel aan de werkgever wordt gegeven over het ziektegeval (artikel 2, tweede lid, van deze regeling). Voorwaarde hiervoor is dat de werkgever de arbodienst inzicht geeft in het verzuim in zijn bedrijf.

 

Als regel geldt dus dat het oordeel binnen zes weken na de eerste ziektedag gegeven dient te worden, maar als de aard van het verzuim daartoe aanleiding geeft (waarbij bijvoorbeeld te denken valt aan psychische klachten), zal het veelal aangewezen zijn om de analyse en het advies op een eerder moment op te stellen. Als na het verstrijken van de zes weken - naar de verwachting van de arbodienst - alsnog sprake is van langdurig dreigend ziekteverzuim, dient de arbodienst bovendien alsnog onmiddellijk zijn oordeel aan de werkgever uit te brengen.

 

Het oordeel van de arbodienst wordt niet verlangd indien er sprake is van kortdurend verzuim.

 

Indien er weliswaar sprake is van (dreigend) langdurig verzuim, maar vaststaat dat er geen re-integratiemogelijkheden zijn (bijvoorbeeld in geval van een hoge dwarslaesie), zal volstaan kunnen worden met een summier oordeel.

 

Afwijken van de termijnen is in overleg met partijen gemotiveerd mogelijk, het is goed de reden vast te leggen

 

Het oordeel van de arbodienst uiteen in twee onderdelen:

  • enerzijds een deugdelijke probleemanalyse,
  • een advies over de concreet te ondernemen acties ter bespoediging van herstel en werkhervatting.

 

In beginsel zal de probleemanalyse bevatten:

  1. Een beschrijving van gegevens die van belang zijn voor herstel, werkhervatting en re-integratie. Het gaat dan om de volgende gegevens;
    • een beschrijving van de aard van de klachten, voor zover mogelijk de diagnose, de behandeling en de prognose,
    • er wordt beschreven welke beperkingen hieruit voortvloeien,
    • andere omstandigheden die van invloed zijn op het functioneren en de re-integratie worden beschreven, zoals privé-, werk- en sociale omstandigheden,
    • bij een arbeidsconflict, wordt dit bij dit onderdeel expliciet vermeld,
    • de motivatie en de kwaliteit van de arbeidsrelatie worden beschreven,
    • de standaarden van de uitvoeringsorganisatie worden zoveel mogelijk gehanteerd.
  2. Beoordeling van deze gegevens:
  3. wat is de verwachting ten aanzien van herstel, werkhervatting en re-integratie zonder nadere interventie,
  4. welke problemen staan werkhervatting/re-integratie in de weg,
  5. op welk vlak kan interventie werkhervatting/re-integratie worden bevorderd,
  6. is mediation aan de orde
  7. moet de werkgever de arbeid aanpassen?

 

Op basis van de uitkomsten van de probleemanalyse zal de arbodienst aan werkgever en werknemer een advies uitbrengen met betrekking tot de concrete stappen die voor herstel en werkhervatting gedaan kunnen worden.

    

De werknemer kan beschikken over de gehele probleemanalyse. De werkgever ontvangt die delen van de probleemanalyse voor zover hij die nodig heeft om samen met de werknemer een plan van aanpak te kunnen vaststellen. Voor het treffen van de juiste re-integratie-inspanningen is het niet noodzakelijk dat de werkgever beschikt over de medische aspecten van het verzuim. Wel is noodzakelijk dat de werkgever goed wordt geïnformeerd over de functionele beperkingen en de mogelijkheden die de werknemer nog heeft en wat deze betekenen voor het soort arbeid dat de werknemer nog kan verrichten.

 

Oordeel van het UWV

Bij de beoordeling van de probleemanalyse bekijkt het UWV vooral of zowel de analyse als het advies zodanig zijn dat de werkgever en werknemer zich een goed oordeel hebben kunnen vormen over de verzuimproblematiek, de daaraan ten grondslag liggende oorzaken en de mogelijkheden tot werkhervatting. Dat geldt zowel ten aanzien van de eerste probleemanalyse bij zes weken ziekteverzuim, of eerder als er sprake is van dreigend langdurig verzuim, alsook bij latere bijstellingen van de probleemanalyse. Voldoet de (bijgestelde) probleemanalyse hier niet aan, dan kan het UWV verlangen dat alsnog een deugdelijke probleemanalyse wordt opgesteld en dat werkgever en werknemer op basis daarvan een nieuw plan van aanpak maken en uitvoeren. Uiteraard zal dit alleen geschieden indien naar het oordeel van het UWV door de tekortschietende kwaliteit van de probleemanalyse kansen op werkhervatting zijn gemist. Het achteraf opstellen van een betere probleemanalyse, terwijl daarvan geen wezenlijk ander resultaat voor de re-integratie-inspanningen wordt verwacht, heeft geen nut.


Wet- en regelgeving
Willems Arbeidsrecht 2006 8/9
op internet

Meer...

Literatuur
De zieke werknemer: een stappenplan door C.S. Kehrer-Bot
arbeid integraal 2007/3 SDU
te koop via recht.nl
Meer...




 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()