Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

Re-integratie; de casemanager


De casemanager is degene die de re-integratie coördineert en de voortgang bewaakt. Er is geen wettelijke verplichting een casemanager aan te stellen. Desondanks is het wel aan te raden dat iemand verantwoordelijk is voor tenminste de bewaking van de voortgang. De casemanager is veelal iemand uit het bedrijf. Een HRM-medewerker of een manager. Bij conflicten soms een onafhankelijke medewerker, soms een vertrouwenspersoon, wat dan ook.

 

Een casemanager kan zijn rol op diverse manieren invullen, afhankelijk van de situatie. In de literatuur wordt aangenomen dat hij tenminste;

  • tenminste iedere 6 weken contact heeft met de werknemer, of zorgt dat anderen contact met hem opnemen,
  • de contacten met de arbodienst bewaakt,
  • het dossier vormt en bijhoudt,
  • de verschillende stappen in het re-integratie proces bewaakt,
  • contact houdt met de werkvloer bij werkhervatting,
  • etc

een casemanager heeft de touwtjes goed in handen.

 

Het UWV is dus niet belast met de controle op de verplichting op grond van de Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar tot aanwijzing van een casemanager bij de uitvoering van het plan van aanpak.

 

Het enkele feit dat werkgever en werknemer geen casemanager hebben aangewezen, leidt dus op zichzelf niet tot een sanctie. Is het resultaat van de re-integratie-inspanningen niet bevredigend, dan let het UWV er wel op of in het plan van aanpak een casemanager is aangewezen en of wellicht door het ontbreken daarvan de re-integratie onvoldoende op de rails is gezet. Werkgever en werknemer zijn zelf volledig verantwoordelijk voor de activiteiten die ter uitvoering van het plan van aanpak worden ondernomen, en dus ook voor de activiteiten van de casemanager. Een eventueel tekortschieten van de casemanager wordt hen aangerekend.

 

Uit de regelingen het volgende;

 

De regeling  procesgang  eerste  en  tweede  ziektejaar zegt er over;

Naast bovengenoemde afspraken over herstel, re-integratie en werkhervatting worden in het plan van aanpak afspraken gemaakt over:

a. "casemanagement"

Het is immers voor alle betrokkenen van belang dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over wie het initiatief neemt tot vervolgacties en -gesprekken. Gezien diens verantwoordelijkheid ligt het voor de hand dat afgesproken wordt dat de werkgever het initiatief neemt. Maar het is ook denkbaar - bijvoorbeeld bij een arbeidsconflict - dat afgesproken wordt dat een andere deskundige dienstverlener dit doet. Indien een re-integratiebedrijf wordt ingeschakeld, is het ook zeer wel mogelijk dat een medewerker van dit bedrijf met het casemanagement wordt belast;

 

…….Gegevens kunnen ook afkomstig zijn van anderen, die door werkgever en/of werknemer bij de re-integratieactiviteiten zijn ingeschakeld. De verplichte bijstand van de arbodienst bij het opmaken van het verslag heeft uitsluitend betrekking op het medische deel van het verslag. Maar de arbodienst heeft geenszins het monopolie op ondersteuning van werkgever en werknemer. Zij kunnen ook een re-integratiebedrijf of een casemanager inschakelen. Adviezen en verslagen van deze dienstverleners zullen eveneens in het dossier van de werkgever worden opgenomen en gegevens daaruit kunnen worden opgenomen in het re-integratieverslag.

 

de beleidsregels beoordelingskader poortwachter ;

Het UWV;………….     Besluit:

  • werkgever en werknemer zijn zelf volledig verantwoordelijk voor de activiteiten die ter uitvoering van het plan van aanpak worden ondernomen, en dus ook voor de activiteiten van de casemanager,
  • het UWV kan het ontbreken van een casemanager niet sanctioneren wel de gevolgen als die blijken uit het resultaat.

Wet- en regelgeving
Meer...



 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()