Wachtdagen



De wetgever laat werkgevers de mogelijkheid hun werknemers middels een financiële prikkel te motiveren zich niet ziek te melden;

 

Artikel 7: 629 lid 9 BW

Van dit artikel kan ten nadele van de werknemer slechts in zoverre worden afgeweken dat bedongen kan worden dat de werknemer voor de eerste twee dagen van het in lid 1 of lid 2 bedoelde tijdvak geen recht op loon heeft

 

Artikel 7: 629 lid 10 BW

Voor de toepassing van de leden 1, 2 en 9 worden perioden, waarin de werknemer in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling verhinderd is geweest zijn arbeid te verrichten, samengeteld indien zij elkaar met een onderbreking van minder dan vier weken opvolgen, of …

 

Daarover kan het volgende worden opgemerkt;

 

In de ene branche zijn wachtdagen gebruikelijker dan in de andere. Een migrainepatiënt aan de onderkant van de arbeidsmarkt zal er harder door geraakt worden dan de deeltijdwerker met een flexibel arbeidspatroon met dezelfde kwaal in de hoogste regionen van de arbeidsmarkt. Die heeft mogelijk meer regelmogelijkheden. Of chronisch zieken een regeling kunnen treffen met hun werkgever om de druk van de ketel te halen is mij niet bekend. In het kader van de re-integratie plicht zou dat wel voor de hand liggen.

 

De berekende werkgever/werknemer;

Wanneer de –zieke- werknemer de wachtdagen, de dagen zonder loon, wil beperken heeft hij andere belangen dan wanneer hij voor zijn recht op loon en werk in een goede positie wil komen. Voor het beperken van de wachtdagen wil hij de perioden van werken tussen de periode van ziekte bekorten tot onder de vier weken, voor het opsouperen van het recht op 104 weken loon, of eigenlijk het opnieuw ontstaan ervan zouden de ziekte periode elkaar met een tussenperiode van meer dan 4 weken moeten opvolgen. Gaat de werknemer een nieuwe arbeidsovereenkomst met de werkgever aan voor het passende werk, dan ontstaat er een nieuwe periode van 104 weken als hij zich ziek meldt. Vanaf dat moment gelden er echter bij iedere ziekmelding weer twee wachtdagen.

 

De maalstroom van regelingen en belangen is het relevant terug te keren bij de vraag wat de bedongen arbeid is. Als het werk dat de werknemer deed –ook juridisch- wordt vervangen door het  werk dat hij in het kader van re-integratie is gaan doen, de passende arbeid, dan is de werknemer een werknemer als ieder ander. Die keuze heeft zoals hierboven te zien is gevolgen. Wanneer die wisseling van passende arbeid naar bedongen arbeid kan plaatsvinden was, en is gezien het aantal uitspraken van rechters en publicaties, voer voor veel juristen. Zie Passende arbeid spoor I; goed afhandelen


Wet- en regelgeving
Boek 7 BW
WAO
WIA
Meer...

Literatuur
Passende arbeid na 104 weken, door F.G. Laagland en C.W.G. Rayer TRA 2010, 24
te koop via recht.nl

Uitval uit passende arbeid LJN AX2216 Sociaal Recht 2007/43, noot van P.S. Fluit
op internet
Meer...

Jurisprudentie op deze site

de duur van de loonbetalingsverplichting; een greep uit de jurisprudentie