loonsuppletie; subsidie voor de eigen werkgever |
![]() |
Loonsuppletie is een aflopende regeling waarop alleen werknemers met recht op een WAO uitkering nog een beroep kunnen doen. Voor de werknemer die de laatste jaren arbeidsongeschikt zijn geworden geldt de WIA met een heel andere systematiek dan de WAO. Loonkostensuppletie past daar niet in.
Het instrument is voor een aantal werknemer die bij een werkgever in dienst zijn en een WAO-uitkering ontvangen mogelijk in het verleden gebruikt. Dat zij daar nu nog gebruik van zouden kunnen maken ligt niet meteen voor de hand, al is het niet onmogelijk. Een werknemer kan slechts in aanmerking komen in de periode van vier jaar na aanvang van het werk en de aanvraag loonsuppletie moet worden ingediend binnen twee maanden na aanvang van het werk in dienstbetrekking, dan wel bij aanvang van de werkzaamheden voordat een besluit over de mate van arbeidsongeschiktheid is genomen, binnen twee maanden nadat dat besluit is genomen.
De loonsuppletieregeling is voor de nog redelijk grote populatie werknemers die weer aan het werk willen wel relevant als onderdeel van het gehele pakket aan maatregelen dat is getroffen om arbeidsongeschikten aan het werk te helpen en komt daar zeker aan de orde.
Hier de meeste aandachtspunten op basis van de wet en regelgeving in het kort;
Art. 65c lid 1 WAO loonsuppletie
Het UWV kan,
Lid 2, vier jaar maximaal
Lid 3, gelijkstelling loon
Uit het Re-integratie besluit (zie kader)
Artikel 16 lid 1, Loonperiode bij loonsuppletie (niet voor de WIA)
De hoogte van de loonsuppletie, bedoeld in de WAO, WAZ of Wajong, bedraagt:
a. gedurende het eerste jaar 100%;
b. gedurende het tweede jaar 75%;
c. gedurende het derde jaar 50%; en
d. gedurende het vierde jaar 25%;
Lid 2, minder uren werken dan mogelijk
Lid 3, maximering inkomsten
Toelichting;
In de artikelen 65c, tweede lid, van de WAO, 67a, tweede lid, van de WAZ en 59f, tweede lid, van de Wajong wordt bepaald dat de loonsuppletie wordt verstrekt over perioden waarin loon uit dienstbetrekking wordt ontvangen, doch ten hoogste over een periode van vier jaar te rekenen vanaf de eerste toekenning. Perioden waarin wegens ziekte niet wordt gewerkt, tellen mee als perioden waarover loon wordt ontvangen, hetzij omdat in verband met de loondoorbetalingsverplichting daadwerkelijk loon wordt ontvangen, hetzij - zoals in artikel 16 is bepaald - omdat een uitkering op grond van de ZW wordt ontvangen.
Als de arbeid in dienstbetrekking wordt onderbroken en geen loon of ziekengeld wordt ontvangen, dan eindigt de suppletie. Na hervatting van de arbeid herleeft ook de suppletie.
De loon- en inkomenssuppletie beoogt de werkhervatting van mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering te bevorderen. Niet altijd zal de betrokkene erin slagen om direct werk te vinden waarmee hij een inkomen kan verwerven dat overeenkomt met zijn vastgestelde verdiencapaciteit, die wordt vastgesteld bij de claimbeoordeling voor de WAO, WAZ of Wajong. Het is mogelijk dat hij werk moet accepteren in een functie met een minder zware belasting, maar ook tegen een lager inkomen dan wat hij volgens de schatting voor genoemde wetten zou kunnen verdienen.
Op basis van het uitgangspunt dat het
Naar haar aard gaat het namelijk om een regeling die dient ter tijdelijke overbrugging van een verschil tussen wat de betrokkene kan verdienen en wat hij in werkelijkheid verdient. Doordat de overbrugging jaarlijks afneemt, wordt de betrokkene gestimuleerd om zijn verdiensten in overeenstemming te brengen met zijn vastgestelde resterende verdiencapaciteit.
Jurisprudentie op deze site
Re-integratie-instrumenten; een greep uit de jurisprudentie
Geschreven door | : |
Datum totstandkoming | : 15-03-2010 |