wachttijd



De wachttijd voor een zieke werknemer

 

De wachttijd komt overeen met de periode dat werknemer

 

Met de invoering van de WIA zijn de wachttijd bepalingen overigens  in hoofdlijnen overgenomen uit de WAO.

 

Ziekte

Aansluiting bij het begrip ziekte in de Ziektewet.

 

Het UWV hoeft in gevallen waarin bij ziekte aanspraak bestaat op loondoorbetaling niet steeds te onderzoeken of sprake is van ongeschiktheid voor zijn arbeid. Zij blijven de eerste tijd (104 weken) op afstand. Het is niet de bedoeling dat het werk van de arbodienst wordt overgedaan tenzij er aanleiding is voor het vermoeden dat het oordeel van de werkgever/arbodienst niet juist is geweest.

 

Let echter op;

Stelt het UWV aan het einde van de wachttijd vast dat geen sprake meer is van ongeschiktheid, dan wordt de wachttijd niet vervuld, ook niet als de werkgever daar wel van uitging en 104 weken loon heeft betaald.

 

Vaststelling van de eerste ziektedag

De wachttijd vangt aan op de eerste dag dat de werknemer;

Uit de Regeling bepaling eerste werkdag

Regeling voor werknemers met een onregelmatig arbeidspatroon

 

Eerste werkdag
Voor de toepassing ………. wordt als werkdag aangemerkt:

 

Eerste werkdag in bijzondere gevallen
In gevallen waarin de eerste werkdag;

 

Elke dienstbetrekking,

 

Eerste werkdag voor uitkeringsgerechtigden en bij nawerking

Eerste werkdag;

 

Eerste werkdag bij nachtdienst
Indien de verzekerde het werken staakt tijdens een nachtdienst;

 

Eerste werkdag in bijzondere omstandigheden
Een dag waarop niet is gewerkt vanwege;

wordt aangemerkt als werkdag.


Een dag die

wordt aangemerkt als werkdag.

 

Volmaken van de 104 weken

De werknemer dient 104 weken aaneengesloten arbeidsongeschikt te zijn voordat hij de wachttijd heeft vol gemaakt. Ziekteperioden die elkaar met tussenpozen van minder dan 4 weken opvolgen worden samengeteld. De niet zieke periode van minder dan 4 weken blijven buiten beschouwing. Is de onderbreking langer dan 4 weken, dan begint de wachttijd opnieuw te lopen.

 

De ziekteoorzaak is voor het tellen van de weken niet relevant. Als de werknemer uitvalt met nekklachten en daarna, al dan niet na een werkhervatting van 3 weken zijn been breekt, dan loopt de wachttijd door. De weken waar in gewerkt is blijven echter buiten beschouwing.

 

Recht op ZW

Tijdvakken waarin de werknemer recht heeft op ziekengeld tellen mee voor de wachttijd. Ook als dat recht niet ten gelde wordt gemaakt omdat er –ook- recht bestaat op loon. Uit de betaling van loon tijdens ziekte, kan niet altijd worden afgeleid dat er ook een recht bestaat op ziekengeld (dat niet tot uitbetaling kan leiden). Het UWV dient dat recht op ziekengeld zelf vast te stellen.

 

Zwangerschaps- en bevallingsverlof

De wachttijd wordt onderbroken;

Na afloop van het verlof loopt de wachttijd weer verder door,

Zie Zwangerschap

 

Verkorte wachttijd

Zie het uitgebreide artikel Verkorte wachttijd WIA; loon minus uitkering

Ik citeer hieruit de eerste alinea

De voorwaarden voor een vervroegde WIA uitkering zijn als volgt;

 

en voorts;

De verkorte wachttijd bedraagt minimaal 13 weken en ten hoogste 78 weken.

De WAO kende deze bepaling overigens niet.

 

Geen wachttijd

Later ontstaan IVA zonder wachttijd;

aan de orde als;

 

Later is;

 

aan de orde;

 

Direct ontstaan;

 

Verschil met herleving;

 

Van WGA naar IVA zonder wachttijd

Verzekerde met;

 

Van IVA naar WGA

Afname arbeidsongeschiktheid

 

 

35-minner, toename beperkingen, zelfde oorzaak, geen wachttijd

 

Ziekteoorzaak

In deze regeling is de ziekteoorzaak relevant bij het vaststellen van de rechten op WIA. Gaat hem om een toename met dezelfde oorzaak , dan moet je denken aan aandoening die progressief blijken te zijn of waarin langdurig goede en slechte perioden elkaar afwisselen of die anderszins verergerd zijn.

 

Toename medische beperkingen

Uit de wetsgeschiedenis leidt de CRvB af dat er sprake moet zijn van een toename van de medische beperkingen, wil de regeling voor toegenomen arbeidsongeschiktheid van toepassing zijn. Pas als dat is gebleken, moet betrokkene ook arbeidskundig worden onderzocht.

 

De werknemer ;

De arbeidsongeschiktheid moet,

bepalend is;

 

arbeidskundig onderzoek;

 

vergelijk Amber;

verschil;

Een ander verschil is dat er sprake moet zijn van

 

 

35-minner, toename beperkingen, andere oorzaak;

geen wachttijd, alleen 4 weken nawerking.

 

Is er sprake van een andere oorzaak;

 

Detentie, verblijf buitenland

Wanneer aan het einde van de wachttijd

 

 

Langer dan 104 weken recht op loon, geen WIA

Door de verlengde loondoorbetalingsverplichting wordt de werknemer uitgesloten van recht op WIA. Dat geldt zowel voor de loondoorbetalingsverplichting op verzoek als de opgelegde loondoorbetalingsverplichting, de loonsanctie. Dit is niet geregeld bij de wachttijd bepalingen maar via de uitsluitingsgronden.

 

Vrijwillig verlengde loondoorbetalingsplicht , verlengde wachttijd

Werkgever en werknemer kunnen in onderling overleg besluiten het UWV te vragen de wachttijd te verlengen. Zie Vrijwillig meer dan 104 weken loon; zinvol? Als die loondoorbetalingsverplichting wordt verlengd heeft de werknemer dus op grond van art. 7:629 lid 11 BW of 76a lid 6 ZW recht heeft op loon na de eerste 104 weken van ziekte, het recht op IVA wordt dan nog uitgesloten. Op de dag dat de loondoorbetalingsplicht is geëindigd, kan het recht op WIA-uitkering ontstaan.

 

Opgelegde verlenging van de wachttijd, de loonsanctie,

Als het UWV de loondoorbetalingsverplichting heeft beëindigd, of als de termijn van 52 weken voorbij is, kan alsnog een recht op WIA ontstaan.

Zie Sancties UWV

 

LJN AU4808 2005

andere ziekteoorzaak

voordeel van de twijfel aan de werknemer

Gegeven dit standpunt staat de Raad uitsluitend ter toetsing de vraag of UWV terecht geweigerd heeft om toepassing te geven aan het bepaalde in artikel 43a van de WAO omdat er geen sprake zou zijn van een zelfde oorzaak.

De rechtbank heeft geoordeeld dat de beperkingen van de werkneemster ten aanzien van haar rechterarm evenals haar eerdere beperkingen aan haar linkerarm verband houden met de bij haar in 2000 geconstateerde borstkanker en de daarmee verband houdende operatie. De Raad onderschrijft de opmerking van de bezwaarverzekeringsarts dat de rechtbank, zijnde niet specifiek medisch deskundig, hiermee een medisch oordeel heeft geveld. De Raad is van oordeel dat een dergelijke stellige conclusie inzake een medische kwestie niet door de rechtbank kan worden getrokken.

De Raad is evenwel van oordeel dat UWV er niet in is geslaagd om gegevens aan te dragen die buiten twijfel stellen dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de eerdere en latere uitval. De stelling dat het onwaarschijnlijk is dat dit verband bestaat, is daarvoor niet voldoende. De rechtbank heeft daarover terecht opgemerkt dat ten aanzien van de werkneemster in ieder geval het voordeel van de twijfel dient te gelden

 

 

LJN BA9988 2007

Verkorte wachttijd

Dienstbetrekking naast elkaar

ZW en toch verkorte wachttijd

Inhoudsindicatie Rechtspraak.nl:

Een redelijke uitleg van de laatste zin van artikel 23, zesde lid, van de WIA brengt mee dat verkorting van de wachttijd kan worden toegepast ten aanzien van (volledige en duurzame) arbeidsongeschiktheid opgetreden in een dienstbetrekking, ook als de werknemer naast en los van die dienstbetrekking een ZW-uitkering ontvangt op grond van artikel 29, tweede lid, van de ZW.

 

LJN BB7948 2007

Medische verklaring bedrijfsarts onvoldoende

achteraf inbrengen gegevens helpt niet

Inhoudsindicatie Rechtspraak.nl:

De aanvraag van de werknemer van eiseres betreffende een WIA-aanvraag op basis van een verkorte wachttijd is op goede gronden buiten behandeling gesteld omdat deze aanvraag niet is vergezeld van een verklaring van de bedrijfsarts waaruit de medische situatie, alsmede de vooruitzichten van de werknemer blijken. Uit de wel meegezonden verklaring van de bedrijfsarts blijkt de medische situatie en de vooruitzichten van de werknemer onvoldoende. Zo wordt niet aangegeven welke medische specialistische onderzoeken of behandelingen de werknemer heeft ondergaan en wat zijn vooruitzicht is. Evenmin wordt onderbouwd dat sprake is van volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid, waarbij op lange termijn een geringe kans op herstel bestaat. Zo is de rechtbank bijvoorbeeld niet duidelijk welke diagnose de behandelend specialist heeft gesteld, welke medische specialistische onderzoeken en behandelingen de werknemer heeft ondergaan en welke levensverwachting de werknemer heeft. Dat eiseres op de zitting alsnog medische informatie van de behandelend interniste-hematologe van de werknemer heeft overgelegd, maakt de beoordeling niet anders, aangezien het vijfde lid van artikel 66 WIA vereist dat de aanvraag voor een verkorte wachttijd vergezeld gaat van een medische verklaring.

 

LJN BG5552 2008

dienstverband naast ziekengeld

verkorte wachttijd

vasthouden aan wettelijke bepalingen

De wetgever heeft verzekerden die een uitkering op grond van artikel 29, tweede lid, van de ZW ontvangen, willen uitzonderen van de mogelijkheid om een verkorte wachttijd vast te stellen, omdat deze werknemers geen werkgever hebben en re-integratie-inspanningen dus niet aan de orde zijn. Daarover is in de memorie van toelichting het volgende gezegd..

“Zieke werknemers met een ziektewetuitkering (die onder het vangnet ZW vallen) kunnen niet in aanmerking komen voor een flexibele keuring. De redenen hiervoor hangen samen met de bijzondere positie van vangnetters bij ziekte. Zij hebben in het algemeen geen werkgever, waardoor er geen aanleiding is voor een flexibele keuring voor deze categorie. In hun situatie zijn re-integratie-inspanningen en financiële prikkels in de vorm van een loondoorbetalingsplicht voor de werkgever immers niet aan de orde. Het UWV is hiervoor verantwoordelijk. (…) De mogelijkheid de wachttijd te verkorten geldt ook niet voor de zogeheten vangnetters. Ten aanzien van deze categorie gelden de reïntegratieverplichtingen van artikel 3.3, tweede tot en met tiende lid, immers niet.”

De rechtbank is van oordeel dat uit het vorenstaande niet kan worden afgeleid dat de wetgever evident niet heeft onderkend dat zich situaties kunnen voordoen waarin een werknemer zowel een dienstbetrekking heeft bij een werkgever als daarnaast aanspraak heeft op een ZW-uitkering. In dat verband verwijst de rechtbank in het bijzonder naar de hiervoor aangehaalde zinsnede “Zij hebben in het algemeen geen werkgever”. Nu het vaste rechtspraak is dat de rechter niet mag treden in een belangenafweging welke reeds door de wetgever geacht moet worden te zijn verricht, ziet de rechtbank reeds daarom geen aanleiding om in het onderhavige geval de laatste zin van artikel 23, zesde lid, van de WIA buiten toepassing te laten. Bovendien is gesteld noch gebleken dat toepassing van dat artikellid dermate in strijd komt met fundamentele rechtsbeginselen dat zij op grond hiervan geen rechtsplicht meer kan zijn en achterwege moet blijven.

De rechtbank komt dan ook tot de slotsom dat het UWV op goede gronden het verzoek van eiser om hem met verkorting van de wachttijd een WIA-uitkering toe te kennen, heeft geweigerd. Op grond van het voorgaande is de rechtbank van oordeel dat de stellingen van eiser tegen het bestreden besluit geen doel treffen. Het beroep moet dan ook ongegrond worden verklaard.

 

LJN BH5080 2009

Termijn aanvragen verkorte wachttijd

Binnen 68 weken

Geen hardheidsclausule

Inhoudsindicatie rechtspraak.nl

Een redelijke uitleg van artikel 23, zesde lid, van de WIA brengt mee dat een aanvraag voor een WIA-uitkering op basis van een verkorte wachttijd binnen 68 weken na het einde van de eerste ziektedag moet worden ingediend. Artikel 23, zesde lid, van de WIA is een bepaling van dwingend recht. De hardheidsclausule van artikel 64, tiende lid, van de WIA is niet van toepassing

 

 

 

 

 

Wetteksten

 

Artikel 23 lid 1; wachttijd WIA 104 weken

Voordat de verzekerde aanspraak kan maken op een uitkering op grond van deze wet geldt voor hem een wachttijd van 104 weken.

 

Lid 2; eerste dag wachttijd

Als eerste dag van de wachttijd geldt;

 

Lid 3; tijdvakken wachttijd

Bij het bepalen van de wachttijd worden de volgende perioden in aanmerking genomen:

sub a;

sub b;

 

Lid 4,5,……..

 

Verkorte wachttijd

Lid 6;

Op aanvraag van de verzekerde stelt het UWV,

 

Termijn

Een verkorte wachttijd bedraagt;

 

Niet voor verzekerden met ziekengeld zonder loon

Dit lid is niet van toepassing op de verzekerde aan wie ziekengeld als bedoeld in artikel 29, tweede lid, van de Ziektewet wordt uitgekeerd en die geen recht heeft op loon op grond van artikel 629 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Vrijwillig verlengde loondoorbetalingsverplichting

Artikel 24 lid 1; vrijwillige verlening tenzij

Na afloop van de wachttijd wordt het tijdvak gedurende welke de verzekerde jegens zijn werkgever recht heeft op loon of bezoldiging, op gezamenlijk verzoek van de verzekerde en die werkgever door het UWV verlengd, tenzij:

 

Lid 2; verlengde tijdvak beëindigden

Het verlengde tijdvak, eindigt;

 

Lid 3; datum beëindiging

Het UWV;

 

Verlenging loondoorbetalingsverplichting door het UWV

Artikel 25 lid 9 WIA; loonsanctie

(zie het hoofdstuk over de loonsanctie…….

Indien bij de behandeling van de aanvraag, blijkt;

 

Lid 10; oordeel loonsanctie 6 weken vóór einde wachttijd

Het UWV geeft de beschikking bij tijdige aanvraag;

 

Beschikking bij te late aanvraag

Indien de aanvraag;

 

Te laat wegens ontbreken kennisgeving WIA en ziekmelding UWV

In afwijking van bovenstaande geeft het UWV;

 

Lid 11; geen loonsanctie

Verlenging van het loonbetalingstijdvak vindt niet plaats indien het UWV;

In afwijking van de eerste zin vindt in het geval van;

 

Lid 12; tekortkomingen hersteld

Indien de werkgever;

 

Lid 13; 6 weken voor oordeel herstelactie

Het UWV geeft;

 

Lid 14; voorwaarde eindigen sanctie

De sanctie eindigt;

Indien het UWV;

 

Lid 15; 6 weken voor het oordeel over WIA recht

Indien het UWV heeft vastgesteld;

 

Lid 16; extra regels

Bij ministeriële regeling kunnen voor de toepassing van het negende tot en met het vijftiende lid nadere regels worden gesteld.

 

Artikel 47 lid 1 WIA Ontstaan IVA

Recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontstaat voor de verzekerde die ziek wordt, indien:

  1. hij de wachttijd heeft doorlopen;
  2. hij volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is; en
  3. er op hem geen uitsluitingsgrond van toepassing is.

 

Lid 2 Ingangsdatum

Het recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontstaat niet eerder dan

 

Artikel 48 lid 1 WIA Later ontstaan IVA

Indien

b. geen recht had op een WGA-uitkering omdat hij

c. geen recht had op een WGA-uitkering omdat

 

Lid 2Geen uitsluitingsgrond meer

Indien …geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering is ontstaan omdat op die dag .. één of meer uitsluitingsgronden .. van toepassing waren, ontstaat alsnog recht op die uitkering op de dag dat zich geen van deze uitsluitingsgronden meer voordoet.

toelichting

 

Artikel 54 lid 1 WIA wachttijd WGA-uitkering

Recht op een WGA-uitkering ontstaat voor de verzekerde die ziek wordt, indien:

  1. hij de wachttijd heeft doorlopen;
  2. hij gedeeltelijk arbeidsgeschikt is; en
  3. er op hem geen uitsluitingsgrond van toepassing is.

 

Lid 2

Het recht op een WGA-uitkering ontstaat niet eerder dan

 

Artikel 55 WIA lid 1 Later ontstaan WGA

Indien op de dag……geen recht op een WGA-uitkering is ontstaan omdat

 

Lid 2 uitsluitingsgronden

Indien op de dag, bedoeld in artikel 54, tweede lid,

 

Lid 3 termijnen

Het recht op een WGA-uitkering kan

(regeling 35 minner zelfde ziekteoorzaak)

(regeling 35 minner andere ziekteoorzaak)

 

Artikel 2 Regeling  Bepaling  Eerste  Werkdag
Voor de toepassing van

 

 

Artikel 3 sub 1 Eerste werkdag in bijzondere gevallen
In gevallen waarin


sub 2

Voor de toepassing van het eerste lid

 

Artikel 4 lid 1 Eerste werkdag voor uitkeringsgerechtigden en bij nawerking
Ten aanzien van:

Lid 2 zaterdag en zondag

Bij de toepassing van het eerste lid, onderdeel a, blijft de zaterdag en zondag buiten beschouwing.

 

Artikel 5 Eerste werkdag bij nachtdienst
Indien de verzekerde het werken staakt tijdens een nachtdienst, wordt als eerste werkdag aangemerkt de dag waarop de nachtdienst is aangevangen.

 

Artikel 6 lid 1 Eerste werkdag in bijzondere omstandigheden
Een dag waarop niet is gewerkt vanwege:

 

wordt aangemerkt als werkdag.
 

lid 2

Een dag