ziek in dienst |
![]() |
WIA
Proefplaatsing
artikel 37 lid 1 WIA; 3 maanden onbeloond werk, proefplaatsing
Het UWV en de eigenrisicodrager kunnen;
Lid 2; voorwaarden
De onbeloonde werkzaamheden op een proefplaats zijn
werkzaamheden;
Werknemers met lichamelijke of geestelijke beperkingen, of zij die beperkingen hadden die zijn verdwenen, hebben moeite om aan het werk te komen. Zij zijn voor een werkgever een verhoogd risico. Niet alleen financieel, een loondoorbetalingsverplichting van twee jaar is fors, maar ook wat betreft onzekerheid over inzetbaarheid, investeringen in de werknemer als opleiding, coaching en dergelijke. Een werkgever maakt een afweging. In tijden van krimp van de arbeidsmarkt is een gezonde werknemer in het voordeel.
De wetgever probeert werkgevers te stimuleren werknemers met beperkingen in dienst te nemen met allerhande regelingen. Hier worden ze kort opgesomd. Elders vindt u meer informatie.
Die zijn in zijn algemeenheid beschikbaar voor;
Een werknemer die ziek is, of ziek geweest is, in dienst nemen is niet zonder risico. De wetgever heeft getracht via de no risk polis in de Ziektewet een deel van de risico’s weg te nemen. Dan gaat het natuurlijk met name om de financiële risico’s.
De risico’s;
Een werknemer met beperkingen aannemen kan onder andere de volgende praktische risico’s en problemen meebrengen
Om de werkgever te stimuleren een werknemer aan te nemen die ziek is, dan wel een zieke werknemer in dienst te houden is er een premiekorting geregeld in de Wet Financiering Sociale Verzekering, de WFSV (artikel 50).
Een nieuwe werkgever heeft recht op 3 jaar korting op de premie ter hoogte van
Samen maximaal € 2042,- !!!
Proefplaatsing van een uitkeringsgerechtigde
6 maanden onbeloond werk, proefplaatsing;
Het UWV en de eigenrisicodrager kunnen;
De werkzaamheden kunnen in dat geval zonder gevolgen voor de uitkering worden gedaan.
Let wel op het UWV beleid.
Voorwaarden;
De onbeloonde werkzaamheden op een proefplaats zijn werkzaamheden;
Wanneer een werknemer bij een nieuwe werkgever in dienst komt, heeft hij allerhande behoefte aan ondersteuning. Scholing kan daar één van zijn. Wie dient die scholing te betalen? Niet de nieuwe werkgever. Wie dan wel?
Dat hangt af van de situatie waarin de werknemer verkeert.
Het is goed mogelijk dat een gere-integreerde werknemer na twee jaar in staat is om maar een deel van zijn vroegere inkomen te verdienen. Werkgever en werknemer kunnen dan overeenkomen dat de werknemer andere taken heeft, andere uren werkt en een ander inkomen geniet. Dat is geheel volgens de verplichtingen die zij jegens elkaar hebben. Probleem is soms dat de waarde van de werkzaamheden per uur minder is dan het minimumloon. De regeling komt daarmee in strijd met de Wet minimumloon en –vakantietoeslag.
In het verleden kon de werkgever dan van het UWV loondispensatie krijgen. Dan betaalde hij na overleg met het UWV de werkelijke loonwaarde. Vaak werd de WAO-uitkering daar ook mee in overeenstemming gebracht.
Voor het in dienst nemen van zeer moeilijk te plaatsen werknemers is er een loonkostensubsidie van maximaal 50% van het minimumloon gedurende 1 jaar. Aan die verstrekking zitten wat haken en ogen. Met name over het vaststellen van de noodzaak, de door het UWV te verstrekken indicatiebeschikking, moet niet te licht worden gedacht. Aan de hand van de wetsartikelen heb ik de denkstappen op een rij gezet.
Loonkostensubsidie;
De stappen van artikel 37a WIA.
Het UWV kan
Bij uitzendwerk;
Indien de dienstbetrekking, bedoeld in het eerste lid,
Dit artikel gaat over de werkgever met een werknemer die tijdens het dienstverband beperkingen heeft gekregen en die de werkgever op basis van zijn wettelijke verplichtingen moet re-integreren. Het gaat ook over de werknemer die met beperkingen bij de werkgever in dienst treedt. Voor de WAJONG populatie gelden aparte of aanvullende regels. Om hun kosten te beperken zijn er een beperkt aantal met vele mitsen en maren omgeven regelingen bedacht, waaronder voorzieningen (als bedoeld in artikel 35 WIA) aan de beperkte werknemer. Hieronder de grote lijn, niet alle mitsen en maren zijn opgenomen, wel veel. U kunt ook de folder en het aanvraagformulier van het UWV raadplegen; Het re-integratie besluit kan u ook inzicht geven, er is ook een snel-zoek-versie Re-integratiebesluit.
De mitsen en maren van de voorzieningen;
Vooraf
Dit artikel gaat over de werknemer die voorafgaand aan of tijdens zijn dienstverband beperkingen heeft gekregen. Het gaat hier om voorzieningen die aan de werkgever worden verstrekt. Voor de WAJONG populatie kunnen andere of aanvullende regels gelden.
Niet meeneembare voorzieningen, de vergoeding aan de werkgever
Het UWV kan ingevolge van artikel 36 WIA;
voor zover die werkgever aantoont dat;
Werknemers met beperkingen moeten in sommige gevallen bij een sollicitatie, melding maken van wat hen bij het verrichten van arbeid kan of zal belemmeren. In veel gevallen zal openheid leiden tot het verspelen van de kansen van een sollicitant en is zwijgen en soms zelfs liegen beter. Er is duidelijk verschil tussen het beantwoorden van vragen van de aspirant werkgever en vragen van een bedrijfsarts bij een aanstellingskeuring die kennis van zaken heeft en tot geheimhouding is verplicht. Welke keuze de sollicitant maakt is erg afhankelijk van de situatie; de kwaal, de zichtbaarheid, de ernst en ook van de persoonlijke voorkeur van de sollicitant. Het is echter onmiskenbaar dat werknemers met een vlekje het op de arbeidsmarkt moeilijk hebben. Met vele mitsen en maren die hieronder aan bod komen zou de hoofdregel kunnen zijn;
Een werknemer moet beperkingen melden als zijn gebrek zo ernstig is dat de werknemer zo goed als zeker weet dat de functie niet passend is en hij hem niet goed zal kunnen invullen
Wet gelijke Behandeling
We beginnen met de Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische Ziekte