Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

De STECR werkwijzer; uitgangspunten


Werkwijzer

De STECR werkwijzer is een richtlijn voor bedrijfsartsen en ander arbodienstverleners en beschrijft een aanpak van verzuim wegens ziekte in samenhang met arbeidsconflicten waarin de bedrijfsarts een belangrijke rol krijgt. De STECR wekwijzer wordt elders op deze website samengevat, zie STECR-werkwijzer arbeidsconflicten.Op deze website staat ook een lijst vragen, Relatie met de werkgever/ arbeidsconflict, waarmee het conflict middels klikken in korte bewoordingen geschetst kan worden.

 

Nieuwe Werkwijzer

In Februari 2010, is er een nieuwe werkwijzer arbeidsconflicten uitgegeven. In tegenstelling tot de vorige versie is deze niet op internet beschikbaar. Dat doet helaas af aan de toegankelijkheid van deze Werkwijzer, die ook bij bestelling al  maanden op zich doet wachten.

Deze nieuwe Stecr werkwijzer wijkt af van de vorige wat betreft;

  • de afkoelingsperiode  wordt interventieperiode,
  • deze kent strengere voorwaarden,
  • het standpunt ten aanzien van mediation verder uitgewerkt,
  • bemiddeling intern bij de werkgever is een optie,
  • de doelgroep is de arbodienstverlener geworden,
  • de discussie ziek/niet ziek minder relevant voor de strategiebepaling,
  • er is geen ruimte meer voor werkgever/werknemer zoek het zelf uit,
  • situatieve arbeidsongeschiktheid als begrip moet worden vermeden.

 

Waarde Werkwijzer

In de beleidsregels beoordelingskader Wet Verbetering Poortwachter, is gebruik van deze zich aan de ontwikkelingen aanpassende werkwijzer voorgeschreven. In een recente tuchtzaak werd de richtlijn gebruikt als uitgangspunt voor het beoordelen van het zorgvuldig handelen van een bedrijfsarts. Aan een toetsing van het handelen aan de voorgestelde handelswijze in de werkwijzer werd overigens nauwelijks toegekomen, wel aan de wijze van communiceren, het contact had de bedrijfsarts niet via de telefoon mogen laten lopen.

 

Over de waarde van de Werkwijzer kun je twisten. Juristen doen dat regelmatig. Voor bedrijfsartsen en andere arbo professionals is de werkwijzer vaak voorgeschreven door hun werkgever, de arbodienst, die mogelijk mede aan de ontwikkeling ervan heeft bijgedragen. Ook als het oordeel van de bedrijfsarts tegen het licht gehouden wordt, komt de werkwijzer dus met regelmaat op tafel. Het is een feit dat veel arbo professionals zich eraan gebonden achten, terecht of niet.

 

Bedacht moet worden dat de bedrijfsarts die zich aan de Werkwijzer willen houden, desondanks veel vrijheden heeft zijn eigen koers te varen, hij laat veel ruimte voor eigen inbreng. Arbodiensten hebben soms ook eigen standaarden voor de handelswijze voor hun bedrijfsartsen, vaak voortvloeiend uit de contracten met de werkgevers. Welke keuze een bedrijfsarts ook maakt, als hij zorgvuldig handelt en documenteert, zal hem waarschijnlijk niet snel de richtlijn worden tegengeworpen in een procedure of anderszins. Elk conflict vergt een andere aanpak, de bedrijfsarts mag de ruimte nemen de beste te kiezen, zolang die maar doelgericht en snel is.

 

Het juridisch adequate en door veel bedrijfsartsen gehanteerde standpunt; ruzie is -behoudens bijzondere omstandigheden- geen ziekte, derhalve werkgever en werknemer zoek het alstublieft samen uit, zou passen in het doel van de werkwijzer, het demedicaliseren van het arbeidsconflict. Die handelswijze is echter in strijd met diezelfde werkwijzer. Kijk je naar het stroomschema op blz 8, dan wordt er van de bedrijfsarts bemoeienis verwacht. Doet hij dat niet, dan zou hij dus in strijd met de Werkwijzer handelen. Bemoeit hij zich echter wel met de problemen, dan loopt hij kans zijn onafhankelijkheid ten opzichte van partijen te verliezen, nu hij uiteindelijk een betrokken partij is die een oordeel heeft gegeven dat op de gang van zaken invloed heeft, soms zelfs grote financiële consequenties kan hebben.

 

Adequaat handelen volgens STECR samengevat;

 

  • tijdig signalering van het conflict, juiste fase,
  • alle partijen betrekken bij de diagnose en plan van aanpak,
  • juiste diagnose wat betreft beperkingen,
  • juiste diagnose wat betreft het conflict,
  • inzetten van adequate interventie,
  • juiste professionals inschakelen,
  • goede communicatie met de werkgever,
  • tijdpad en evaluatie.

Wet- en regelgeving
Meer...

Literatuur
De nieuwe STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten: 'we lossen het samen op'
ArbeidsRecht 2011, 2
door R.A. Heida en N. Kampert
Meer...

Jurisprudentie op deze site

Ziek en een arbeidsconflict; een greep uit de jurisprudentie

                  



 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()