Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

Verlenging loondoorbetaling; hoeveel loon?


Als de werkgever op grond van artikel 7: 629 lid 11 BW een loonbetalingsverplichting heeft, de zogenaamde loonsanctie van het UWV, dan zijn er al 104 weken verstreken. De werkgever heeft in die periode op basis van het eerste lid van dat artikel tenminste 70% van het loon doorbetaald. De CAO verplichtte hem vaak tot een verhoging naar in het eerste jaar 100%. De CAO kent meestal geen verplichting voor ophoging van het wettelijke minimum na twee jaar ziekte.  Moet de werkgever loon betalen na twee jaar arbeidsongeschiktheid, dan zal hij slechts gebonden zijn aan artikel 7:629 lid 1 BW en 70% van het loon moeten betalen. Daarbij gelden natuurlijk nog steeds de andere regels zoals bijvoorbeeld de beperking tot het maximale premieloon. De door het BW voorgeschreven minimum, de grens van het

wettelijk minimum loon geldt echter net als in het tweede jaar niet. De kantonrechter Utrecht (JAR 2010/10) dacht daar overigens wat anders over, zie de uitspraken onderaan dit artikel. In zaken waarbij een werkgever schade verhaalt op het UWV gaat de Centrale Raad van Beroep uit van 70% betalingsverplichting. Het onderwerp is nog in beweging. Een rechter oordeelde dat de werkgever ook een gemiddelde aan overwerkvergoeding moest betalen met als overweging; de kantonrechter is voorshands van oordeel dat het niet juist is dat als aan V als werkgever een sanctie wordt opgelegd omdat hij te weinig re-integratie-inspanningen heeft verricht, werknemer als gevolg van die loonsanctie financieel nadeel ondervindt. Daarbij werd niet gekeken naar het vroegere loon, maar naar de WIA uitkering die werknemer zou mislopen.

 

Financieel zal het voor veel werknemers aantrekkelijker zijn als het recht op WIA of eventueel WW als ze voor een WIA-uitkering niet in aanmerking komen, later wordt toegekend en zij tussentijds loon van hun werkgever krijgen. De ingangsdatum van (het loongerelateerde deel) van die uitkering zal verder naar voren geschoven worden. Wanneer het hen niet lukt te hervatten levert het hen een extra periode inkomsten op, of een hoger inkomen. De verlening is echter meestal bedoelt om de re-integratie alsnog in gang te zetten. Het is dus de bedoeling om het recht op WIA of WW te beperken. Voor de werknemers die recht zouden kunnen krijgen op een IVA uitkering is de loonsanctie misschien nadelig omdat die uitkering 75% van het dagloon bedraagt en niet de 70% loon die de werkgever hoogstwaarschijnlijk betaald. Bij deze groep ligt een loonsanctie echter niet erg voor de hand, zij zijn immers niet tot re-integratie in staat vanwege hun duurzame en volledige arbeidsongeschiktheid.

 

Voor de werknemers die meer dan het maximale dagloon betaald krijgen zal relevant zijn of de werkgever tijdens ziekte een verplichting heeft tot het maximale dagloon zoals in artikel 7: 629 lid 1 BW staat of tot het loon dat is overeengekomen. Dat zal blijken uit de CAO, de individuele overeenkomst, gebruik of anderszins.


Wet- en regelgeving
Meer...

Literatuur

TRA - Tijdschrift recht en arbeid 2010, 70 door C.J. Frikkee
Hoogte loondoorbetalingsverplichting bij sanctie.
Te bestellen via Recht.nl

Meer...

Jurisprudentie op deze site

De hoogte van het loon; een greep uit de jurisprudentie

   

Jurisprudentie op Rechtspraak.nl, LJN
Minder...

JAR, jurisprudentie via SDU, alleen voor abonnees
...
Meer...



 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()