Deze website wordt niet meer bijgewerkt.
Ik blijf echter schrijven over arbeidsongeschiktheid.
Op www.maok.nl kunt u mijn nieuwe artikelen vinden
 
 
Zoeken naar
 
 
 

Loonsanctie; wanneer het re-integratieverslag incompleet is


Voor een te late WIA aanvraag zie ook; Maatregel; als de WIA aanvraag te laat is.

Hier slechts kort de administratieve loonsanctie bij het aanleveren van incomplete gegevens bij de WIA aanvraag. In het hoofdstuk over re-integratie komt de re-integratie plicht en ook het re-integratie verslag veel uitgebreider aan bod. Zie Re-integratie.

 

Formulieren UWV

Het UWV heeft formulieren beschikbaar gesteld die gebruikt kunnen worden bij het opstellen van de diverse rapportages. Onderaan staan de verwijzingen naar de internetadressen waar ze gedownload kunnen worden. Alle rapportage zijn echter vormvrij. De bedrijfsarts, werkgever en werknemer kunnen de gegevens geheel op eigen manier vastleggen. Voor de bedrijfsarts en arbeidsdeskundige geldt echter dat zij dezelfde terminologie moeten gebruiken als de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van het UWV. Zie ook Re-integratie; de medische beoordeling en Re-integratie; arbeidskundige beoordeling

 

Wat moet het re-integratie verslag in ieder geval bevatten;

  • de probleemanalyse
  • het plan van aanpak
  • de eerstejaarsevaluatie
  • het actuele oordeel
  • de eindevaluatie bij de aanvraag WIA-uitkering
  • de medische informatie (van de bedrijfsarts en behandelaar,vaak via de werknemer)
  • de bijstellingen indien aan de orde
  • het oordeel van de werknemer

 

De stukken moeten samen een volledig beeld van de re-integratie inspanningen en ook het resultaat geven. Het is goed als de werkgever en de werknemer op één lijn zitten en dat ook uit de stukken blijkt. Zijn er tegenstellingen dan hangt het van de belangen van de werkgever en werknemer af of zij die benadrukken of juist afzwakken. Het staat de werknemer geheel vrij om zijn oordeel over de situatie te geven. Hij moet bedenken dat wanneer hij zich in negatieve zin over de werkgever uitlaat, dat gevolgen kan hebben voor de werkgever en daarmee voor de relatie tussen hem en de werkgever.

 

De aanvraag en het verstrekken van de gegevens moet door de werknemer worden gedaan. Hij is de enige persoon die over alle stukken die het UWV nodig heeft kan beschikken. De werkgever heeft de medische stukken immers niet in zijn dossier, die blijven bij de bedrijfsarts. Een te late aanvraag kan natuurlijk het gevolg zijn van de werknemer die de stukken niet tijdig verstuurt, maar ook van de werkgever en/of arbodienst die hem te laat de benodigde stukken verstrekt. Wie de oorzaak van een te late en/of incomplete aanvraag ook is, het UWV kan een sanctie opleggen.

 

Een tijdige maar incomplete WIA zal door het UWV niet in behandeling genomen worden. De werknemer krijgt een hersteltermijn, waarschijnlijk een week, waarbinnen de aanvraag alsnog in behandeling wordt genomen. Lukt het niet de aanvraag binnen de hersteltermijn compleet te maken, dan is de kans groot dat het UWV de aanvraag in het geheel niet behandeld. Daarover moet het UWV een beslissing uitreiken binnen vier weken na het verstrijken van de hersteltermijn. Het opleggen van een loonsanctie wegens een te late aanvraag WIA is daarnaast aan de orde als na de gegeven hersteltermijn het re-integratie verslag niet compleet aan het UWV is overlegd. Zou het UWV alleen de WIA aanvraag niet in behandeling nemen maar geen sanctie opleggen, dan betaald de werknemer de rekening van de incomplete aanvraag.

 

Bedenk dat het hier om administratieve sancties gaat. Als de werkgever en werknemer snel en adequaat reageren zullen ze altijd de tijd krijgen fouten te herstellen. Uiteindelijk gaat het om het resultaat van de re-integratie en is de regeling niet bedoelt om de bureaucratie te vergroten.

 

Overigens is het heel goed mogelijk dat er stukken ontbreken omdat ze er niet meer zijn of nooit zijn opgesteld. Het is toegestaan die stukken alsnog op te stellen. Zolang er instaat wat er in heeft gestaan, of ingezet zou zijn destijds, is daar geen bezwaar tegen.

 

De wettekst voor zover relevant en niet elders al uitgebreid aan de orde gesteld;

Artikel 25 WIA

Lid 3; re-integratie verslag voor werknemer 15 weken voor einde wachttijd

Uiterlijk vijftien weken vóór het verstrijken van de wachttijd stelt de werkgever, bedoeld in het eerste lid, in overleg met de verzekerde een re-integratieverslag op en verstrekt hiervan een afschrift aan de verzekerde.

 

Lid 6; werknemer werkt mee aan plan van aanpak en re-integratie verslag

De verzekerde verleent zijn medewerking bij het opstellen van het plan van aanpak en het opstellen van het re-integratieverslag.

 

Lid 8. UWV geeft ruimte voor herstel aan de werkgever

Indien bij de behandeling van de aanvraag, bedoeld in artikel 64, blijkt dat de werkgever zijn verplichting om een re-integratieverslag op te stellen niet of niet volledig is nagekomen, stelt het UWV aan de werkgever een termijn waarbinnen het re-integratieverslag wordt verstrekt of aangevuld.

 

Lid 9. Loonsanctie bij te late aanvraag en onvoldoende re-integratie inspanningen

Indien bij de behandeling van de aanvraag, bedoeld in artikel 64, en de beoordeling, bedoeld in artikel 65, blijkt dat de werkgever zonder deugdelijke grond zijn verplichtingen op grond van het eerste, tweede, derde, vierde of vijfde lid dan wel de krachtens het zevende lid gestelde regels niet of niet volledig nakomt of onvoldoende re-integratie-inspanningen heeft verricht, verlengt het UWV het tijdvak gedurende welke de verzekerde jegens die werkgever recht heeft op loon op grond van artikel 629 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek dan wel aanspraak op bezoldiging op grond van artikel 76a, eerste lid, van de Ziektewet, opdat de werkgever zijn tekortkoming ten aanzien van de bedoelde verplichtingen of re-integratie-inspanningen kan herstellen. Het tijdvak, bedoeld in de eerste zin, is ten hoogste 52 weken.

 

Artikel 4:5 AWB;

Lid 1; niet behandelen aanvraag

Het bestuursorgaan kan besluiten de aanvraag niet te behandelen, indien:

  1. de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag; of
  2. de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.

 

Lid 4; besluit niet in behandeling nemen

Een besluit om de aanvraag niet te behandelen, wordt aan de aanvrager bekendgemaakt binnen vier weken nadat de aanvraag is aangevuld of nadat de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.


Wet- en regelgeving
Meer...

Literatuur

UWV Sancties; literatuur vanaf medio 2010

Vier jaar WIA, enkele aandachtspunten voor de arbeidsrechtpraktijk
Door DJB de Wolff TRA 2010, 23
Meer...


Jurisprudentie op deze site

UWV sancties; een greep uit de jurisprudentie en

Re-integratie plicht; een greep uit de jurisprudentie

        

Jurisprudentie op Rechtspraak.nl, LJN
Minder...



 
   
EINDE IN INIT_NORMAL()